Je bekijkt nu Een dag mee op pad met monteur Robbert Smit

Een dag mee op pad met monteur Robbert Smit

Mij mogen ze wakker bellen’

Robbert is al vijftien jaar werkzaam in de wereld van de keukenapparatuur. Je merkt dit aan alles. Hij wordt door klanten ontvangen alsof hij lid is van hun team. “Ze zijn vaak blij mij te zien”, vertelt Robbert. “Niet omdat ze een probleem hebben, maar wel omdat ik het voor ze ga oplossen. Het liefst ga ik gelijk aan de slag, een kopje koffie komt wel wanneer de chef weer tevreden is. “Robbert heeft eens in de paar weken storingsdienst en dan kan het gebeuren dat hij op de meest gekke tijden opgepiept wordt: “Ik laat alles vallen, want ik weet dat er een klant met zijn handen in het haar staat. Mij mogen ze wakker bellen op dat soort momenten.”

Robbert staat in de professionele keuken van een restaurant, waar hij de afzuigkap maakt. Het is nog vroeg in de ochtend, maar de eerste koks komen al binnen. Robbert gaat snel en vakkundig te werk. Even later haalt hij een zwart geworden onderdeel uit de kap: “Kijk, dit is het probleem.” Robbert pakt een nieuw onderdeel uit zijn koffer en even later horen we de afzuigkap weer geluid maken. De chef geeft hem een klopje op zijn schouder: “Top gozer, nu kunnen we weer aan het werk.” Robbert glundert en vult op zijn iPad de werkbon in. “Deze bon mail ik rechtstreeks naar de klant, zodat zij ook weten hoe lang ik eraan gewerkt en wat het probleem was.” Hij sluit zijn koffer weer en geeft de chef een hand: “Werk ze chef. Ik ga naar de volgende klant.”

Tips van Robbert

Als professional wilt u kunnen vertrouwen op uw keuken. Robbert vertelt wat volgens hem het belangrijkste is om op te letten bij het ontwikkelen en goed bijhouden van de keuken:

  • Het begint bij de aanschaf

“Ik kom vaak in keukens waar het mij opvalt dat er te veel onnodig apparatuur is verkocht. Dit kost onnodig geld, ruimte, energie en onderhoud. Ik vind het leuk om klanten mee te nemen naar een collega in de horeca zodat ze daar apparatuur in werking kunnen zien. Mijn collega’s en ik adviseren u graag, want in mijn beleving is het less is more

  • Onderhoud staat op één

“Een apparaat kan niet alleen maar hard werken, net als mensen dat niet kunnen. Soms moeten wij pauze nemen en even bijkomen. Je apparatuur komt weer op kracht na elke onderhoudsbeurt. Met een goed onderhoudsplan gaat je apparatuur langer mee, loop je minder risico op storingen én bespaar je ook geld doordat het altijd goed is afgesteld. Dit scheelt in je energie- en chemicaliënverbruik.”